Adviseurs extra alert op financieringvoorbehoud door MCD

Geplaatst op: 10-03-2016, 13:32:08

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners, NVHP, roept financieel adviseurs op om in de komende periode extra alert te zijn op de termijn van financieringsvoorbehoud in het kader van de hypotheekadvisering aan consumenten. De waarschuwing volgt op de wijzigingen die veel geldverstrekkers doorvoeren naar aanleiding van de implementatie van de Europese hypothekenrichtlijn.

Europese hypothekenrichtlijn
In 2014 is de Europese hypothekenrichtlijn (Mortgage Credit Directive) van kracht geworden. Deze richtlijn zou uiterlijk 21 maart 2016 in de Nederlandse wetgeving moeten zijn ingevoerd. Onverwacht heeft minister van Financiën Dijsselbloem afgelopen week de invoering uitgesteld naar midden van dit jaar.

De invoering van de Europese hypothekenrichtlijn heeft grote gevolgen voor het acceptatieproces van hypotheken door banken en andere geldverstrekkers. Alle geldverstrekkers gaan over tot wijziging van hun acceptatieprocessen. Hierbij treden echter grote verschillen tussen geldverstrekkers op. Bepaalde geldverstrekkers gaan werken met voorlopige en definitieve offertes. Bepaalde geldverstrekkers zullen echter pas een offerte verstrekken nadat alle relevante documenten door de consument zijn aangeleverd.

Bewaking financieringsvoorbehoud primair verantwoordelijkheid consument
De bewaking van het tijdig inroepen van het financieringsvoorbehoud is, volgens vaste jurisprudentie, primair de verantwoordelijkheid van de consument. Maar uit uitspraken van onder meer de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening blijkt dat bijkomende omstandigheden er toe kunnen leiden dat toch de adviseur de verantwoordelijkheid draagt om de consument tijdig te waarschuwen dat binnen de overeengekomen termijn van het financieringsvoorbehoud geen definitieve beslissing zal komen over de aanvraag voor de hypotheek.

Mark Sanders, plaatsvervangend voorzitter van de NVHP: “Los van de aansprakelijkheid zal een goed adviseur als zijn taak zien dat de klant niet in de problemen komt doordat niet tijdig een beroep is gedaan op het financieringsvoorbehoud. Door de wijzigingen in acceptatieprocedures zal het zeker in de eerste fase ook regelmatig voorkomen dat een aanvraag nog in behandeling is op het moment dat het financieringsvoorbehoud is verstreken. Ook dan kan de consument in problemen komen. Immers, er is nog geen afwijzing die een beroep op het financieringsvoorbehoud rechtvaardigt terwijl er ook geen zekerheid is dat de financiering wordt toegekend. Juist in de overgangsfase waarin de sector zich nu bevindt, kunnen adviseurs extra waarde hebben voor hun klanten door de termijn van financieringsvoorbehoud scherp te bewaken. Voor consumenten wordt het nog verstandiger om al in de oriëntatiefase contact op te nemen met een adviseur, zodat al tijdig waar mogelijk begonnen kan worden met het verzamelen van alle relevante documenten.

Overzicht uitspraken KiFiD
De NVHP heeft voor haar leden een overzicht gemaakt van de uitspraken van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening ten aanzien van de zorgplicht van de financieel adviseur met betrekking tot het financieringsvoorbehoud. Deze notitie wordt zonder kosten eind van deze week ook aan niet leden van de NVHP ter beschikking gesteld.

Bron: www.eufin.nl van 10 maart 2016